העשיריה הפותחת – על מה כדאי להקפיד כשאתם בונים אתר בעצמכם

בעלי עסקים רבים בונים את האתר שלהם בעצמם, בזכות מערכות פופולריות וקלות לשימוש כגון וויקס או מערכת וורדפרס, שמאפשרת לעשות זאת בעזרת תוסף שנקרא אלמנטור.

בניה של אתר לבד מאפשרת להיות עצמאים ולחסוך לא מעט כסף.
אולם לצד הידע הטכני, חשוב לדעת ולבצע דברים נוספים, שיאפשרו גלישה נוחה, קידום בגוגל ונגישות לכל סוגי הגולשים וכמובן יגשימו את המטרה שלשמה האתר הוקם.

לפעמים פונים אליי בעלי עסקים שבנו את האתר לבד ומבקשים שאשדרג אותו.
שמתי לב לכמה טעויות חוזרות וריכזתי עבורכם 10 נושאים בולטים, בהם נתקלתי בשנותיי כמעצבת ובונת אתרים, שחשוב להתייחס אליהם בעת בניית האתר.

1. קודם האפיון ואז כל השאר

אנשים רבים מתחילים מבניית האתר מבלי לחשוב קודם על צרכי העסק וכיצד נכון להביא אותם לידי ביטוי בדיגיטל. כשאתם ניגשים לאפיין אתר, ענו בינכם לבין עצמכם על השאלות הבאות: מהו סוג האתר? האם תרצו אתר תדמיתי שיציג את העסק והשירותים שלכם או אולי חנות שניתן לקנות בה מוצרים? מהי מטרת האתר? חישבו לשם מה הוקם האתר? או במילים אחרות, מה תרצו שהגולשים יעשו? ירכשו מוצרים, יקבלו מידע, יכירו אתכם? וכן הלאה. מי קהל היעד אליו האתר פונה? נסו לאפיין כמה שיותר את הקהל שתרצו שיכנס לאתר ויקנה מכם. דמינו את הלקוח האידיאלי שלכם; בן כמה הוא, איפה הוא גר, מה התחביבים שלו… ככל שיהיה לנגד עיניכם לקוח מדוייק תוכלו לדעת כיצד לכתוב לו ואיך לפנות אליו. מה סגנון העיצוב המבוקש? כדאי להתאים את עיצוב האתר ללוגו ולשפה הגרפית של העסק. אם עוד אין לכם לוגו בדקו אילו צבעים מתאימים לתחום שלכם. חשבו איזו אווירה תרצו שתהיה באתר ומה תרצו שהגולשים ירגישו כשהם גולשים; בטוחים? שמחים? רגועים? ועוד. מענה על השאלות האלה יעזור לכם לבנות אתר שעונה על הצרכים והדרישות שלכם.

2. תכננו מראש את העיצוב

טעות נפוצה מתרחשת כשלא מתכננים מראש את עיצוב האתר. לפני שמתחילים לבנות את דפי האתר, כדאי לקבוע מה תהיה פלטת הצבעים (רצוי להשתמש בצבעי הלוגו), לבחור את הגופן (פונט) בו נשתמש ולהחליט באופן כללי, על סגנון העיצוב של עמודי האתר.

3. נמנעים מבלגן ושומרים על מבנה אחיד

נתקלתי באתרים שבהם כל עמוד נבנה בנפרד ונראה שונה מקודמו ואין הקפדה על מבנה אחיד שמופיע באופן עקבי בכל דפי האתר. אם לא קבענו מראש מה יהיה מבנה הדף, איך ייראו הכותרות (גודל, עובי וצבע אחידים), איפה תהיה התמונה הראשית ועוד, כל עמוד באתר עלול להיראות אחרת. חוסר אחידות בעיצוב ובמבנה האתר מובילים לחוסר עקביות, שגורמת לתחושת כאוס ובלגן אצל הגולש. אם זו חווית המשתמש, סביר להניח שהגולש לא ישאר ויעזוב את האתר.

4. לבחור בתוספת הנכונה מבלי להעמיס

תופעה שבה אני נתקלת מדי פעם, היא שימוש יתר ושלא לצורך באנימציות, אפקטים, הנפשות או סגנונות עיצוב באותו הדף. בפלטפורמות נפוצות לבניית אתרים (כמו למשל: וורדפרס או וויקס) יש מאפיינים שונים ומיוחדים שנועדו להוסיף לאתר עניין, אולם צריך להשתמש בהם בחוכמה, לא לערבב יותר מדי סוגים בדף כדי לא לעייף את הגולש ולא ליצור עומס ויזואלי שיקשה על השהיה בדף.

5. אני כבר צילמתי בבית

תמונות הן מרכיב חשוב מאוד בכל אתר והן תורמות רבות לחווית המשתמש בו. הן מעבירות את המסר שנרצה, מציגות את המוצרים שלנו ומעשירות את העיצוב. תמונות באיכות שאינה גבוהה (מפוקסלות או מטושטשות), פוגעות בחווית הגלישה באתר ומשדרות מסר לא מקצועי, שמשפיע על האופן בו הלקוחות יתבוננו גם על העסק המוצג באתר.

6. כאן קוראים! על טקסטים מותאמים לדיגיטל

רבים כותבים טקסטים צפופים וארוכים, ללא שוליים או רווחים, מבלי להקפיד על ריווח הטקסט בדף וחלוקתו לכותרות ראשיות ומשניות, לפסקאות ועוד. חלוקה זו שמכונה "היררכיה", נדרשת עבור קידום האתר בגוגל, אך גם עוזרת לגולש לקרוא את התכנים באתר בצורה נוחה ונעימה. הוספת ״שטחים לבנים״ (מונח בעיצוב שמדבר על השארת שטח ללא טקסט או תמונה), רווח בין פסקאות, כותרות משנה, שוליים ופיסוק נכון, יקלו על הגולשים לקרוא את הטקסטים באתר ויגדילו את זמן השהיה שלהם בכל עמוד.

7. אתר לכולם – על חשיבות הנגישות

אחת הדרישות החשובות היום מאתרים היא להיות נגישים לבעלי מוגבלויות, כלומר לאפשר לאנשים עם לקויות שונות לגלוש באתר בנוחות. לדוגמא: חשוב להקפיד על גודל פונט קריא ולא קטן מידי, ניגודיות גבוהה בין הטקסטים לבין הרקע שמאחוריהן (טקסט כהה על רקע בהיר ולהיפך) ועל טקסט שיתאר בקצרה כל תמונה, לטובת לקויי ראייה אשר נעזרים בתוכנה שמקריאה להם את האתר. אתרים שאינם נגישים מפספסים קהל גדול שלא יוכל לגלוש ויורדים בדירוג של גוגל.

8. להתאים את המסר לקהל

כשאתם יודעים מי הלקוחות המדוייקים שלכם ומה הצרכים שלהם, יהיה לכם קל יותר לדבר אליהם באופן שיגרום להם להרגיש שמבינים אותם ויודעים לתת להם מענה נכון. רצוי להתחבר לראש של הלקוח ולייצר חוויה מותאמת ללקוחות שלכם.

9. על חשיבות ההתאמה למנועי החיפוש

כשבונים אתר יש כמה כללים עליהם חשוב להקפיד כדי שהאתר יותאם למנועי החיפוש השונים כגון גוגל. כותרת ותקציר העמוד, טקסט אלטרנטיבי לתמונה, שימוש בכותרות מסוג מסוים ועוד, יתרמו לקידום האורגני של האתר שלכם.

10. גלישה מהנייד

רוב הגולשים יצפו באתר מהטלפון הנייד, לכן התאמת האתר לצפייה בנייד היא קריטית ואינה רק בגדר המלצה. חשוב גם לבדוק את האתר בכמה מכשירים סלולרים שונים כי יתכנו הבדלים בנראות בין אחד לשני, כמו גם בין דפדפנים ומחשבים שונים.

תוכן עניינים

אולי יעניין אתכם לקרוא גם